sabato 21 dicembre 2013

Sharing is caring




Olen todella kiitollinen siitä, että juuri nyt elämme sosiaalisen median aikakautta. Facebookista on tullut suositumpi viestintäväline kuin puhelimesta, mummotkin twiittailevat ja Instagramissa naapurinpojasta voi tulla kansainvälinen megatähti. Edesmennyt isoäitini ei olisi kaikkea tätä ymmärtänyt. Hänelle pankkiautomaattikin edusti korkeaa teknologiaa.

Sen sijaan eläkeiän kynnyksellä oleva äitini päivittää Facebook-statuksensa monta kertaa päivässä. Hänet voi löytää LinkedIn-palvelusta ja epäilen hänen myös olevan erittäin ahkera kommentoimaan muiden blogitekstejä anonyymisti. Äitini on seniori. Sosiaalista mediaa emme siis enää käytäkään pelkästään me nuoret, vaikka moni tietämätön niin luuleekin.

Sosiaalinen media on mahtava juttu myös yritysten kannalta. Minä en tiedä, olisiko esimerkiksi meidän yrityksemme enää olemassa ilman sosiaalista mediaa. Meillä on uusi konsepti, uudenlainen tuote, tuntematon sijainti ja lähes olematon markkinointibudjetti. Mutta meillä onneksi on myös ihania asiakkaita, jotka ovat alusta asti tykänneet tuotteistamme ja kertoneet siitä esimerkiksi Facebookissa.

Sosiaalisen median aikakaudella hyvät jutut leviävät paljon nopeammin kuin ennen. Eihän kukaan tavallisten puhelimien aikakaudella valokuvannut ravintola-annoksiaan ja lähettänyt ravintolasuositustaan sadalle ystävälleen. Ajatuskin naurattaa. Mutta sosiaalisen median aikakaudella on helppo kertoa asioista, joista pitää. Oikeastaan se lienee imagokysymyskin. On kiva kertoa muille, mitä syö, missä käy kampaajalla ja kuinka painavia painoja on salilla nostellut.

Meidän yrityksemme ei siis ole maksanut markkinoinnista juuri mitään, mutta silti lähes jokainen uusi asiakas tulee sanomaan meille: "Mä oon kuullu, että täällä on parhaat pizzat, joten oli pakko tulla!". Me menemme näistä sanoista joka kerta ihan hämilleen. Meidän tekisi mieli pussata jokaista asiakasta, joka on puhunut meistä hyvää. Ajattelemme, että sosiaalinen media on ihan m-a-h-t-a-v-a juttu.

Moni ei sosiaalista mediaa käyttäessään tule ehkä edes ajatelleeksi, kuinka suuri apu yhden kivan jutun kertomisesta muille voi olla. Me olimme viime vuoden maaliskuussa mieheni kanssa kaksin. Nyt pystymme maksamaan palkkaa myös neljälle kokoaikaiselle työntekijälle ja uskon, että pian tarvitsemme lisää apua.

Sharing is caring. 













4 commenti:

  1. Minä olen löytänyt useita mielenkiintoisia (ruoka)paikkoja juuri facebook-päivitysten tai blogikirjoitusten myötä. Teidät löysin kyllä ihan perinteisen suusta-korvaan menetelmän avulla kun Prinsessakeittiön Veera kehui pizzojanne ylistäen. Ja hänen Italiaan liittyviin suosituksiin uskon kritiikittömästi.

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Ihanaa, että perinteinenkin puskaradio vielä toimii! Ja kiitos teille pizzakokemustenne jakamisesta!

      Elimina
  2. Löysin blogisi Eeva Kolun kautta ja onpas hauska lukea lemppari ruokapaikkani kuulumisia itse yrittäjän näkökulmasta :)

    Sosiaalinenmedia on mielettömän hyvä viestintäkeino ja itse asiassa kirjoitinkin ylistystä Pizzariumista vanhaan blogiini ja sain kommentteja, että pakko käydä kokeilemassa, myös Instagram kuvani herkullisesta pizzasta kiinnitti kavereiden huomion ja ovat tulleet maistamaan ja ovat todellakin ihastuneet!

    Olen varmaan aika suomalainen sen suhteen, että en ole kiittänyt teitä henkilökohtaisesti tarpeeksi parhaasta pizzasta, mitä olen ikinä syönyt ja ennen kaikkea aidon iloisesta asiakaspalvelusta. Reetan kanssa olenkin höpötellyt niitä näitä pizzan oston ohella, mutta en ole kiitosta kertonut tarpeeksi selvästi, joten kiitos!

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Voi kiitos itsellesi! Ei me odoteta jokaiselta asiakkaalta kiitosta. Meille on jo suuri kiitos, kun asiakas kerta toisensa jälkeen palaa meille pizzalle :)

      Elimina